יולי 13 2009

עצומה נגד מס המים

לא אני יזמתי עצומה זו(http://www.atzuma.co.il/petition/ofraash/1/), אבל אני מסכים איתה לחלוטין. מס המים הוא פשוט מס לתיקון מחדלי ממשלות.
ראוי שהממשלה תמצא פתרונות אחרים ולא תאשים אזרחים במחדליה.
וזאת כתבו יוזמי העצומה:

אנחנו קוראים לבטל באופן מיידי את מחירי המים הגבוהים ובלתי הגיונים לשימוש ביתי.

מחדלים של שנים ותפקוד לקוי של ראשי ממשלה, שרים וחברי כנסת גורמים לכך שאנו אזרחי המדינה נשלם תערייפים גבוהים ובלתי הגיונים לשימוש פרטי.

לא נשתוק ולא נאפשר שהאזרח הפשוט יישלם מחירים שכאלה, במקום שאנשי הממשל יישלמו את מחיר אי התפקוד שלהם.

אנחנו בעד חיסכון בצריכת המים אבל נגד עושק הציבור.

רשות המים יצאה בקמפיין נגד האזרח הפשוט ולא נגד בעלי התפקידים. למה שעוד פעם אזרחי המדינה יישלמו את מחיר הרשלנות.

בכוחנו לצאת למאבק אזרחי !! לא עוד ניתן לשלטון להטיל עלינו גזרות ללא גבולות.


אני מזמין את כולכם לחתום על העצומה ולהשפיע.
http://www.atzuma.co.il/petition/ofraash/1/

אין תגובות

מאי 26 2009

שימוש במים 1948 - אז והיום

מאת דניאל נושאים כללי

קיבלתי במייל גזיר עיתון משנת 1948 - הוראות לשימוש בהקצאת המים….
האם לא התקדמנו מעט מאז?

water-usage-1948.jpg

אין תגובות

מאי 25 2009

התפלת מי-ים: ברכה או קללה?

מקור: Ynet
יש המון מים בים, אומרים לנו, וברגע שנתפיל אותם לא נהיה עוד במשבר. מצד שני - בשביל להתפיל צריך עוד מתקנים על החוף ההולך ונעלם שלנו, וצריך המון חשמל שפולט גזי חממה. בכנס ירושלים של החברה להגנת הטבע ידונו בשאלה זו ואחרות. בינתים המומחים נשאלו: האם התפלה טובה לישראל?

  1. האם יש נזקים סביבתיים להתפלה בהיקף רחב ואם כן, האם היא הפיתרון עבורנו?
  2. האם ייבוא מים עדיף על התפלת מים?

המומחים שענו:

  • פרופ' רפי סמיט, מומחה למים ממכון גרנד לחקר המים בטכניון
  • ד"ר יוסי דרייזין, יועץ לרשות המים
  • יובל ארבל, סמנכ"ל ארגון "ידידי כדור הארץ - המזרח התיכון"

לדעתי התפלה היא הפתרון הטוב ביותר, אני מסכים שצריך לשמור על פליטת גזי חממה מוגבלת, אבל האם דווקא למנוע את ייצור המים? המשאב החשוב ביותר? הרי לנסוע במכוניות ולעשות שימושים טיפשיים הרבה יותר בחשמל מאשר ייצור מים אנו עושים כל הזמן, אז מדוע דווקא כאן להימנע מכך?
לדעתי עליינו כמדינה לדאוג שמים יהיו בשפע וללא כל הגבלה. למה?

  • רמת החיים סבירה ומעלה לא יכולה להיות מוגבלת בכמות המים לצריכה פרטית.
  • תעשיה מקומית צורכת מים ואנו רוצים בקיומה.
  • חקלאות מקומית ובמיוחד לצריכה פנימית בארץ דורשת מים ואנו זקוקים לקיומה.
  • קרב היום שהמלחמה במזה"ת תהייה על מים ולא על שטח או על נפט, אנו צריכים למנוע מראש סיבות למלחמה כזו ביננו לבין שכנינו.

תגובות? הערות?

אין תגובות

מאי 14 2009

האיוולת ממשיכה - אושר היטל הבצורת

מאת דניאל נושאים תוכן מקורי

"מחודש יולי ועד סוף 2010 - משפחה בת ארבע נפשות תידרש לשלם תוספת תשלום של 20 ש"ח עבור כל קוב מים מעבר ל-15 הקוב הראשונים שהיא צורכת בכל חודש"

מקור: Ynet

רק שבוע עבר מאז בוטלו הגזירות של ייבוש כל הגינות בארץ , ומאז החליטו לאפשר לנו האזרחים להשקות במשורה את פרחינו האהובים… והנה במסגרת חוק ההסדרים מענישים את האזרחים (והפעם בכסף…) שלא שומרים על משמעת מים.

רק להבהיר שוב - אני בעד חינוך לחיסכון, במזון, בבגדים, בכסף וגם במים, אבל מרגיז אותי שהממשלה במקום לעשות את המוטל עליה, מוצאת פתרונות בהאשמת האזרחים ומוצאת מקור הון חדש בקנסות מים על האזרחים.

דעתי תשתנה כליל אם בנוסף לקנס (מקל) היו מצרפים גם פתרון שאנו האזרחים יכולים להנות ממנו (גזר). למשל - אם בתוך חוק ההסדרים הזה היו גם מכניסים "חוק מים אפורים" ובו עידוד משמעותי לכל בית קיים להקמת מערכת מים אפורים (מים ממוחזרים מהמקלחת והכיורים שמשתמשים בהם שוב להשקייה ולאסלות), ושאני אומר "משמעותי" אני מתכוון שכל בית קיים שמתקין מערכת כזו יקבל כסף מהמדינה כהשתתפות במאמץ!

בנוסף, כל בית בתכנון יחויב להיבנות עם הכנה למערכת מים אפורים (כלומר שצנרת האסלות תהיה נפרדת מכיורים ומקלחת), ומי שאכן יעשה זאת גם יקודם לראש התור בוועדות התכנון השונות או כל "סוכריה" אחרת.

כשמחנכים ילדים, כך רובינו יודעים, ניתן להתעסק בעונשים כל הזמן, אבל קיימת גם הדרך של יצירת מוטיבציה חיובית. אני מאמין גדול במוטיביצה חיובית, אני חושב שעונשים בתשעים אחוז מהפעמים לא ממש עוזרים, ולפעמים אפילו יוצרים אפקטים הפוכים. גם בחינוך אזרחים מבוגרים, לדעתי יצירת מוטיבציה חיובית וגיוס רצון האזרחים להיות חלק ממאמץ מסוים יהיה אפקטיבי בהרבה מקנסות ועונשים.

אין תגובות

מאי 10 2009

בעית המים מדיניות או ניהול - דיון ציבורי חשוב

מאת דניאל נושאים תוכן מקורי

הבוקר פירסם טל גלילי - אדם מוערך, בלוגר ותיק, אזרח פעיל - פוסט על בלוג המים/חברתי/ירוק זה. קודם כל תודה לטל וגם תודה לאלעד זלומונס שדבריו פורסמו בחלק מהבלוג.

ברצוני להתייחס לחלק מהדברים:

של מי הבלוג הזה?

כפי שכתבתי בפוסט הראשון וגם באודות, אין לי כוונה או יומרה להיות מומחה למים (למרות שאני לומד הרבה) וגם אין לי הידע להביא את כל הפתרונות ואת כל זויות ההסתכלות על בעיית משק המים המורכבת של מדינת ישראל. המטרה של אתר זה היא להיות אתר מרכזי שירכז הפניות וקישורים וכן מאמרים מקוריים על הנושא וייתן זויות ראיה מגוונות אשר אינן זוית הראה הממשלתית. ולא משום שאני מחתרתי אלא משום שבנושא כזה אני חושב ששטיפת המוח (המכונה "הסברה") לאזרחים מרוכזת בנושא אחד והוא החיסכון שאנו יכולים ליצור, ולא נותנים הסברה מלאה על איך נוצרה הבעיה ואיך ניתן לפתור אותה באמת. במילים אחרות הייתי רוצה שמישהו יכתוב בגוגל או בוואלה "משבר המים" הוא יגיע לאתר הזה אשר ירכז עבורו מידע רב ככל האפשר ויעזור לו לגבש דעה על המצב.

ולכן אני שוב קורא לכל מי שיש לו דעה רצינית בתחום - אזרחית, מקצועית, פוליטית ועוד - ליצור עימי קשר ואשמח לאפשר גם לאחרים לפרסם באתר זה.

יוזמה אזרחית

אני מסכים עם טל ועם אלעד, המטרה של האתר היא יצירת במה אזרחית שתאפשר לאזרחים שרוצים ואכפת להם לדעת יותר וגם להביע יותר בנושא שמשפיע על חיי כולנו.

מדיניות או ניהול

מבחינתי שאלה זו היא ניואנס, ברגע שיש פתרונות אפשריים ברמת המאקרו והמדינה יכולה לפעול בעצמה ועל ידי הטבות לייזמים, חברות ולאזרחים על מנת להשתמש בפתרונות אלו - אך משיקולים שונים אינם עושים זאת - זה ניהול ומדיניות יחד גם יחד. העובדות הן שבשנת 2001 תוכננו מספר פרויקטים להתפלת מים ואחרי חורף גשום במיוחד חלקם הגדול בוטל כי חשבו שהבעיה נפתרה בעזרת שמיים. ואז באו עוד חמישה חורפים שחונים והגענו למצב הקשה היום. והמחיר שמדינת ישראל תשלם היום גדול יותר משום שהדברים נעשים בלחץ רב יותר. אני אשנה את כותרת הבלוג בהתאם.

חקלאות כן או לא?

הנושא הזה מאוד מורכב, ופנים רבות לו. דעתי האישית היא שמדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לייצא מים שפירים לאירופה ולעולם כולו. צריכה להיות חקלאות של מזון שתספק את מרבית הצרכים של אזרחי המדינה. בנוסף לדעתי החקלאות ייצוא צריכה ללכת לתחומים שמשתמשים במים שפירים ומליחים ופחות במים שפירים, אין זה הגיוני בעיני שהמדינה תסבסד את מחיר המים לקלאים אשר מוכרים את רוב תוצרתם מחוץ לישראל, יתכן שראוי לסבסד את המים ואפילו ליצור הטבות נוספות לחקלאים (מזון) שמוכרים את תוצרתם בישראל.

התפלה ואנרגיה

כמובן שגם נושא זה מורכב מאוד - דעתי הפרטית היא כזו - היכן שיש מחסור במים צריך לייצר מים, כפי שמייצרים חשמל לצריכת טלוויזיה, לייצור מזון, להאיר את הרחובות ועוד צריך לייצר חשמל לייצור מים.

השתתפות במאמץ?

ובכן, הבעיה של התשדירים ושל ההסברה בכלל היא שהיא מרוכזת בנושא יחיד, וזה פופולסטי בעיני. להגיד לנו האזרחים לייבש את הגינות ולהתקלח בזוגות זה ממש חלק קטן מהפתרון. דעתי על השתתפות במאמץ ועל חיסכון היא שחינוך לחיסכון הוא חינוך נכון, לא צריך לבזבז משאבים בכלל לא מים ולא כל דבר אחר , לא משאבים של המדינה ולא משאבים של המשפחה ולא משאבים של העולם כולו. אפשר וכדאי לסגור את המים כשמצחצים שיניים וראוי להשקות גינה בצורה מדודה ובזמנים הנכונים. יחד עם זאת חיסכון זה לא יפתור לנו את בעיית המים בישראל - ויש כה הרבה פתרונות אחרים שיחד יכולים בהחלט לפתור את הבעיה ולתמיד.

ושוב תודה.

2 תגובות

מאי 08 2009

מערכת ביולוגית למיחזור מים

אשתי האהובה חזרה הערב מכנס אדריכלות בר קיימא בהיכל התרבות בתל אביב, אחרי שעוד הספיקה לומר שלום לבנות ולאכול ארוחת ערב, היא סיפרה לי על ההרצאות המענינות ששמעה. היא סיפרה לי על מערכת שחוקר מהטכניון פיתח שמיועדת למיחזור מים אפורים ואפילו למיחזור מים שחורים! היא אמרה שזה פשוט נשמע מדהים והמערכת כבר עובדת במקומות רבים בארץ וגם בעולם. ואז היא אמרה לי, תחפש עליו קוראים לו אלי כהן… זה קצת שיעשע אותי כי אם תכתבו אלי כהן בגוגל… ובכן יש הרבה אלי כהן בארץ. טוב זה אכן לקח לי כמה דקות במקום כמה שניות בהן בדרך כלל אני מוצא את מה שאני צריך אבל מה שמצאתי היה מדהים והיה שווה. חברה שבאמת מייצרת מערכת מדהימה ובמקום שאנסה לתאר אותה אני, אני מציע לכם לראות סרטון מרתק זה.

אם המוח האנושי יפעיל את התאים האפורים, אני בטוח שנמצא את כל הפתרונות הדרושים לבעיות המים בעולם וגם לבעיות האקלים ובכלל.

אין תגובות

מאי 06 2009

אושרה הקמתו של מתקן התפלה בשורק; יספק 300 מיליון מ"ק מים בשנה

מאת דניאל נושאים מהעיתונות

מקור: כלכליסט - גלית שפיר

המתקן החדש יהיה הגדול בישראל ומיקומו נבחר מבין 6 חלופות. הממשלה החליטה בחודשים האחרונים להגדיל את היקף ההתפלה לכמות של עד 750 מיליון מ"ק בשנה עד לשנת 2020. בנוסף, התקבלה החלטה לגבי הקמתו של מתקן התפלה באשדודהוועדה לתשתיות לאומיות אישרה אתמול (ב') את הקמתו של מתקן ההתפלה הגדול ביותר בישראל, שייבנה בשורק ויספק כ-300 מיליון מ"ק מים בשנה. המתקן הגדול ביותר שפועל כיום הוא זה שבאשקלון, המפיק כ-100 מיליון מ"ק מים בשנה ובנוסף לו, פועל מתקן התפלה בפלמחים, המפיק כ-30 מיליון מ"ק בשנה. כמו כן מתקן התפלה שלישי בחדרה בשלבי בנייה מתקדמים (100 מיליון מ"ק).

יצויין, כי הוועדה בחנה 6 חלופות להקמת מתקן ההתפלה ולבסוף בחרה בחלופה הנמצאת מצפון לכביש הגישה לפלמחים ודרומית לשפד"ן בראשון לציון. ממשרד הפנים נמסר, כי מיקום זה נבחר, "לאחר שהוועדה שוכנעה כי חלופה זו עדיפה בהיבטי בריאות, סביבה והצמדת תשתיות.

הקמת מתקן התפלה כוללת מערכת של יניקת מי-ים הנמצאת במרחק של 1.5 ק"מ מהחוף, הזרמת מי-ים באמצעות צינורות טמונים בקרקע הים לתחנת השאיבה וממנה - למתקן התפלה.

בעקבות משבר המים החמור ביותר שאליו נקלעה המדינה בשנה האחרונה, החליטה הממשלה להגדיל את היקף ההתפלה לכמות של 750 מיליון מ"ק מים עד לשנת 2020.

לקריאת ההמשך…

אין תגובות

מאי 06 2009

"רעיון ייבוש הגינות גובל בבגידה במולדת"

מאת דניאל נושאים מהעיתונות

מקור: הסביבה - ארנון סופר

ענף הגינון בישראל יוצא לקרב על המים: "החלטה על ייבוש גינות צריכה להתקבל תוך דיון ציבורי רחב ומשמעותי". ארנון סופר: "צריך לדבר במונחים של בגידה במולדת שהביאו אותנו למשבר הקשה הזה". רשות המים: נבחרי הציבור הנחו אותנו להתייחס

גינה פורחת

גינה פורחת

באגרסיביות לנושא הגינון.

כוונת רשות המים להאריך את התקנה האוסרת השקיית גינות גם לתקופת הקיץ מעוררת ביקורת רבה בקרב חברי כנסת, ראשי רשויות וחוקרים מהאקדמיה. בכנס תמיכה בענף הגינון בישראל הביעו המשתתפים את חששם מפני השפעות סגירת השיבר וקראו לקבל החלטה בנושא תוך דיון ציבורי רחב ומשמעותי.

משתתפי הכנס, שארגן היום (א') בתל אביב המגזין גנים ירוקים, טענו כי ייבוש הגינות עלול לגרום לנזק כלכלי במיליארדי שקלים, לפגוע באיכות הסביבה, באיכות החיים ולהוציא עוד כ-30 אלף איש ממעגל העבודה, נוסף ל-2,000 שכבר פוטרו מהענף.

לקריאת ההמשך…

אין תגובות

מאי 06 2009

בצינור: הצעת חוק מיחזור מים אפורים

מאת דניאל נושאים מהעיתונות

מקור: הסביבה -

החוק, שיתוף פעולה של טרטמן ומגמה ירוקה. "השימוש ב'מים אפורים' עשוי להביא לחסכון של כ-50% מצריכת המים במשקי הבית"

חברת הכנסת אסתרינה טרטמן תניח בקרוב על שולחן הכנסת הצעת חוק בנושא מחזור מים אפורים. בהכנת החוק משתתף ארגון 'מגמה ירוקה'.

לקריאת ההמשך…

אין תגובות

מאי 06 2009

מים אפורים

מאת דניאל נושאים מהעיתונות

מקור: הסביבה - מוטי ניר

++מערכות לטיפול במים אפורים זוכות בעיקר ליחסי ציבור גרועים. מוטי ניר, העוסק בתחום שנים, מגלה כמה דברים על התחום, וגם מזכיר: אפשר להוריד עד מחצית מכמות חומרי הכביסה - מבלי לפגוע בניקיון הבגדים
שמונה שנים אני עוסק ביצור מערכות להשבת מים אפורים. באופן טבעי, עיקר העיסוק הוא מול שוקי חו"ל, אך לאחרונה מתעורר סוף סוף הנושא גם בארץ. בתחילת דרכי בנושא, עסקתי רבות בנסיון להסביר את הנושא, עד שעייפתי ופניתי - לשמחתי אך גם לצערי - ליצוא.

נושא המים האפורים סובל בעיקר ממיס-אינפורמציה, ובמקרים רבים אין בין ההערות בנושא ובין המציאות ולא כלום. אינני מאשים איש, אך בעוד ישראל נשארת מאחור, בעולם המערבי הנושא מתקדם בקצב רצחני. בכל שנה נכתבות כ-100 עבודות רציניות בנושא והון רב מושקע במחקרים הנעשים בנושא.

לקריאת ההמשך…

אין תגובות

הבא »